Skip to main content

7 Makanan Terbaik Untuk Di Makan Ketika Hamil ?




Apabila masuk bab pemakanan, keperluan nutrisi kedua-dua ibu dan bayi haruslah diberikan keutamaan. Andai kata berat badan anda tidak naik secukupnya ketika trimester pertama akibat morning sickness yang teruk, berkemungkinan stimulasi rasa lapar berperanan untuk ‘catch-up’ keperluan tubuh yang mungkin terabai ketika itu.
Perhatikan jumlah pengambilan kalori harian ketika hamil; dan untuk pengetahuan, anda hanya perlu tambahkan 300 kcal sehari sewaktu dalam trimester kedua dan ekstra 500 kcal dalam trimester ketiga. Diet anda haruslah kaya dengan asid folik, zat besi, protein, kalsium dan vitamins. ?
Sebagai bakal ibu, anda tentu nak makan yang elok-elok untuk baby kan? Berikut antara pilihan makanan paling bermanfaat sepanjang tempoh kehamilan yang saya simplified untuk anda gabungan saranan dietician dan ada juga berdasarkan Sunnah Rasulullah SAW: ?
• Kekacang – Bagus kerana ia kaya dengan sumber fiber, protein, zat besi, asid folik, kalsium dan zink. Antara kekacang yang bagus dijadikan kudapan adalah kacang kuda, kacang merah, kacang hitam, kacang soya, gajus dan almond.
• Daging – Daging tanpa lemak kaya dengan sumber protein vitamin B6, B12 dan niacin, juga zink serta zat besi dalam bentuk yang sangat mudah diserap oleh tubuh. Daging juga sumber yang bagus untuk membekalkan choline yang diperlukan untuk perkembangan otak dan kemahiran kognitif bayi anda.
• Buah-buahan Berries – Padat dengan karbohidrat, vitamin C, mineral potassium, asid folik, dan fiber. Phytonutrients yang terdapat dalam berries juga bertindak sebagai antioksidan yang melindungi sel dari kerosakan akibat radikal bebas. Nikmati salad, smoothies, pancake, yogurt atau pelbagai dessert yang mengandungi blueberries, blackberries, strawberries, raspberries dan pilihan berries lainnya. Sedapnya..
• Keju (Yang dipasteur) dan Susu – Tersangatlah padat dengan kalsium, phosphorus dan magnesium untuk kesihatan tulang anda dan perkembangan bayi, juga kaya dengan vitamin B12 dan protein. Pilihlah sumber keju rendah lemak untuk mengurangkan pengambilan kalori. Seperti keju, susu juga antara sumber kalsium, phosphorus dan vitamin D terbaik yang penting untuk ketahanan tulang ibu dan pembentukan tulang bayi. Susu juga membekalkan folate, protein, vitamin A dan B.
• Buah Kurma – antara buahan sunnah yang kaya dengan zat besi, protein, fiber, vitamin A, C dan mineral. Kandungan glukosa yang terdapat pada kurma mudah diserap oleh badan dan membekalkan sumber tenaga segera terutamanya ketika berbuka puasa atau bagi mengalas perut.
Kandungan potassiumnya bagus untuk kesihatan sistem saraf yang merangsang daya ingatan. Jika diamalkan sebelum bersalin, ia dikatakan boleh membantu memudahkan proses bersalin dan boleh mengecutkan rahim sebagaimana yang diamalkan oleh ibu Nabi Isa, Maryam a.s.
• Telur – Merupakan antara sumber protein yang terbaik kerana ia membekalkan semua asid amino yang diperlukan anda dan bayi. Ia juga mengandungi pelbagai vitamin dan mineral penting seperti choline, lutein dan zeaxanthin. Pilihlah telur premium yang turut diperkaya dengan omega-3 yang penting untuk perkembangan otak bayi. Tapi pastikan telur yang anda makan masak sepenuhnya, elakkan dari mengambil telur separuh masak ya kerana dikhuatiri mengandungi kuman listeria yang boleh membahayakan bayi anda.
• Delima – Merupakan suber antioksidan yang baik dan kaya dengan asid folik yang sedia kita maklum amat penting untuk ibu hamil. Delima membantu mengurangkan alahan ibu hamil, membekalkan tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu, membantu perkembangan otak bayi dalam kandungan, menyihatkan kulit ibu dan bayi juga mencegah rasa mual.


Mencari SET BERPANTANG TRADISIONAL VERSION MODEN yang MUDAH GUNA & TAK LECEH?
Jom Klik:
📲 http://bizapp.la/setdanita5
atau layari website untuk order, www.danita.com.my

Comments

Popular posts from this blog

Surah-surah amalan semasa mengandung

DIABETES KETIKA HAMIL : PUNCA & KESANNYA

Seronoknya bila kita tahu yang kita dah hamil kan. Tak sabar nak bagi tahu semua orang teruma suami. Mesti die terkejut. Bila hamil ni, nafsu makan meningkat. Makan ikut suka je. No..no..no.. jangan macam tu tau mommys. Kalau kita tak jaga makan, potensi untuk dapat Diabetes tinggi tau.. Hari ni Team Danita nak kongsikan info tentang Diabetes semasa hamil. Amalan permakanan yang baik adalah cara yang baik untuk kekal sihat semas hamil. Jika mommys menghidap kencing manis semasa hamil (diabetes gestasi), sangat penting bagi mommys memilih makanan yang sihat. Mommys mungkin dapat mengawal Diabetes dengan mengamalkan permakanan yang baik dan kerap bersenan. Jika mommys menghidap diabetes gestasi ini, badan mommys tidak dapat menghasilkan insulin yang cukup. Ini mengakibatkan tahap gula dalam darah mommys boleh menjadi sangat tinggi dan boleh menyebabkan masalah kepada bayi. Risiko-risiko Menghidapi Diabetes Ketika Hamil Indeks Jisim Badan (BMI) adalah 30 ataupun lebih Se